Strona głównaKrynica-ZdrójForumAktualnościKamery onlineInformacjeImprezyGaleriaPomagamyKontakt
Activa - hotel w górach
program wycieczek z Krynicy-Zdrój
plenerowe imprezy sylwestrowe - Krynica-Zdrój
Ośrodek Aria w Krynicy
Willa Angela w Krynicy
reklama na portalu
Noclegi w Krynicy
oscypki sklep
sklep internetowy Dobry Klimat
KNS24.pl - ogłoszenia powiatu nowosądeckiego
Kontakt w sprawie reklamy na krynica.net.pl pod nr. tel. 0-506-901-961.
MajsterPlus Krynica-Zdrój

Rowery - co i jak?

PDF Drukuj Email
czwartek, 24 lipca 2008 00:00

Rowery to pasja, która jest coraz popularniejsza wśród turystów. Od wyczynowców po amatorów, od kolarzy szosowych po ekstremalne zjazdy szlakami Jaworzyny - doradzamy co i jak. A ponieważ żaden z redaktorów portalu nie jest w tej dziedzinie ekspertem, poszukaliśmy wsparcia u znawców tematu...

Jak dobrać wysokość ramy??

Najprostsza metoda dobrania wielkości ramy jest zmierzenie samego siebie w domu. Stajemy wyprostowani przy ścianie i mierzymy (a raczej ktoś nam mierzy) odległość od kroku do ziemi. Uzyskany współczynnik mnożymy przez współczynnik 0,57 dla roweru górskiego i współczynnik 0,66 dla szosowego i w ten sposób uzyskujemy wysokość ramy. Dla roweru trekingowego współczynnik będzie ten sam co dla roweru szosowego powiększony o 1,2 cm. Część producentów przyjmuje jednostki mierzone w calach lub wprost przyjmuje rozmiary odzieżowe s, m, l. Rozmiar pozostaje określić samemu za pomocą linijki lub metra krawieckiego. Mierzymy zawsze w ten sam sposób... od środka suportu do punktu przecięcia środka górnej rury z rurą "podsiodłową".

Długość ramy jest proporcjonalna do jej wysokości i decyduje o pozycji przyjmowanej na rowerze. Jeśli ktoś szuka roweru komfortowego, powinien wybrać model z krótka rurą górną, co zapewni bliskość kierownicy, a tym samym wyprostowanie pleców. Wydłużenie rury zmusza do zgięcia pleców i przyjęcia bardziej kolarskiej sylwetki, dodatkowa zaleta to dociążenie przedniego koła.

Na rynku rowerowym prym osprzętowy wiodą tak naprawdę trzy firmy: Shimano, Sram oraz Campagnolo. Japońska Firma SHIMANO jest na pewno liderem na rynku komponentów rowerowych. Jej produkty są dostępne w większości rowerów montowanych seryjnie. Nie będę wspominał czym grupy osprzętowe różnią się od siebie. Powiem tylko, że między innymi precyzją skoku. Im wyższa grupa osprzętowa, tym wszystko lepiej działa.

W klasie shimano wygląda to tak (od góry):

  • XTR
  • XT
  • LX
  • DEORE
  • ACERA
  • n
  • ALIVIO
  • TOURNEY
Oraz inne numeryczne których już nie będę wymieniał.

Alternatywą dla firmy Shimano jest amerykańska firma SRAM. Firma powstała w 1987 roku w USA, a nazwa wzięła się od imion założycieli: Scott, Ray i Sam. Jest ona klasowo bardzo podobna do Shimano. Warto jednak wspomnieć, że nie każda manetka Shimano jest kompatybilna z przerzutką SRAM i odwrotnie, chodzi tutaj o naciąg linki. Ja osobiście jednak odradzam SRAM ze względu na to, że jeszcze mimo wszystko nie jest ona dostępna w każdym mieście. Ewentualna wymiana może więc okazać się kłopotliwa. Firma SRAM ma bardzo podobną specyfikę co Shimano, oznacza swoje grupy liczbowo :

  • 3.0
  • 4.0
  • 5.0
  • 7.0
  • 9.0
  • 9. 0 SL

Grupa 4.0 jest mniej więcej odpowiednikiem Shimanowskiego Alivio, natomiast 5.0 odpowiada grupom Deore i Deore LX. 9.0.oraz 9.0 SL to grupy typowe dla zawodowców czyli odpowiedniki XTR i XT. Przyjmuje się że ALIVIO jest najwyższą grupą amatorską, a od Deore zaczynają się osprzęty typowo zawodowe .

Nie wolno mi zapomnieć o jeszcze jednym wielkim gigancie jakim jest włoska firma Campagnolo. Założona przez Tullio Campagnolo w 1933 roku. Aktualnie jednak firma Campagnolo skupia się na kolarstwie szosowym i torowym, w związku z tym nie znajdziemy tej klasy osprzętowej w tradycyjnym rowerze górskim, natomiast we wszystkich lepszych rowerach szosowych.

Lista grup osprzętu Campagnolo na rok 2007:

  • Torowe
  • Record Pista - aluminiowy korbowód
  • Szosowe dwurzędowe
  • Record - karbonowy korbowód
  • Chorus - karbonowy korbowód
  • Centaur - aluminiowy korbowód
  • Veloce
  • Mirage
  • Xenon
  • Szosowe trzyrzędowe
  • Champ Triple
  • Race Triple
  • Comp Triple
W grupie 2007, korby Record i Chorus Ultra Torque są dostępne tylko z karbonu, a korby Centaur Ultra Torque z aluminium.

Jak wybrać rower dla siebie?

Na początek musimy zadać sobie bardzo ważne pytanie - Do czego będzie nam ten rower służył? Czy to ma być rower MTB czyli chcemy poszaleć w terenie. Czy to będzie rower crossowy do jazdy po łąkach, lasach i drogach, czy może typowa szosa - Road racing, a może jeszcze coś innego? Np. Treking - czyli dalekie wycieczki. A może wciąż jesteśmy niezdecydowani, tak naprawdę to, do czego ma służyć rower nie jest jeszcze odkryte. Chcemy mieć fajny rowerek górski i już. Ciężka decyzja.

Jeśli chcemy mieć rowerek górski, ale raczej taki uniwersalny i tak naprawdę jeszcze nie wiemy gdzie się będziemy nim poruszali to nic straconego. Zawsze jak już wybierzemy model naszego rowerku można założyć inne opony. Istnieją przecież oponki uniwersalne tzw. Semi - slick. Są one zazwyczaj dość szerokie 1,95 czyli takie które nie zwichrują nam koła na byle korzeniu. Mają one relatywnie gładki bieżnik, który nie będzie nam utrudniać życia na asfalcie, a do tego wszystkiego mają dość grube kolce po bokach, jak złapią trochę błota to zaczynają ciągnšć. Jest to oczywiście rozwiązanie najlepsze dla amatora. Ma ono oczywiście swoje zalety, jeśli szukamy rowerka fajnego na każde warunki.

Czym charakteryzuje się rowerek Crossowy?

Taki rowerek ma dość szerokie zastosowanie, jest to rower, który z pewnością polecam jak to często mówię dla ludzi z miasta. Nie mamy za dużo miejsca do popisu. Do lasu daleko a na eXtreme nie ma co liczyć. Wtedy najlepszy jest rowerek Crossowy. 28 cala koło przełożenia trybów raczej szosowe, fajna maszynka do pokonywania dużych ilości kilometrów Taki rowerek również nie boi się terenów.

Road racing

Tzw. Kolarka, rowerek typowo szosowy. Inne kąty ramy, bardziej opływowa sylwetka, większe koło 28" i oczywiście przełożenia trybów typowo wyścigowe. Oponki w takim rowerku są bardzo cieniutkie 700, 750c . Wszystko tylko po to żeby zmniejszyć opór powietrza i oczywiście zyskać na prędkości. Pozycja niezbyt wygodna, ale czego się nie robi dla prędkości. Trekking. Rowerki trekingowe są raczej stworzone dla ludzi, którzy nie bardzo wiedzą z jakim terenem przyjdzie im się zmierzyć. Jadą gdzieś dalej i z pewnością planują postoje. Geometria ramy bardzo zbliżona, do rowerów crossowych, różnią się tylko gadżetami jak bagażnik, oświetlenie itd.

Kończąc, zakup roweru tak jak zakup czegokolwiek innego musimy rozważyć sami, bo tylko my najlepiej wiemy, co jest nam w życiu potrzebne.

Różnica poziomów

Kolejna wartością z istotnym znaczeniem dla komfortu jazdy jest różnica pomiędzy wysokością siodła i kierownicy. W sprzęcie komfortowym kierownica będzie znajdować się wyżej, lub na tym samym poziomie co siodło, w maszynie sportowej niżej, nieraz bardzo zdecydowanie niżej. Regulując wysokość siodła można jeszcze w jeden sposób sprawdzić czy upatrzony rower będzie miał właściwy rozmiar. Przymierzając się do sprzętu podnosimy siodło tak długo, aż da się równo pedałować bez zbytniego wyciągania nóg i nie kołysząc się na boki, stopy pozostają przy tym cały czas na pedałach. Kierownica powinna po tym zabiegu znajdować się na odpowiedniej dla na wysokości. Ze względów bezpieczeństwa pozostaje jeszcze tylko sprawdzić, czy pomiędzy krokiem a rurą ramy mieszczą się nam co najmniej 3, 4 palce luzu, bowiem kontakt z nią podczas spadania lub schodzenia z roweru może się przykro skończyć (boleśnie). I ostatni punkt testu, czyli próba sięgniecia do kierownicy. Żadnych problemów?? A więc udało się.

Pozycja mostek, siodło, pedały

Nawet jeśli po pewnym czasie okaże się, że zakupiony rower nie pasuje rozmiarem, można go niewielkim kosztem podrasować i dzięki prostym zabiegom rower, który sprawia nam problem może być jeszcze bardziej przyjemny i komfortowy (oczywiście jeżeli odległości nie są zbyt wielkie). Po ustawieniu właściwej wysokości siodła przejść należy do kąta i wysokości wspornika kierownicy, korekta wspornika może sięgać nawet 5 cm i więcej. Pochylenie pleców redukujemy zakładając mostek z większym kątem wznoszenia. Poza wysokością siodła ważne jest też jego wypoziomowanie, tylko tak można uzyskać właściwe podparcie ciała, bez zsuwania się w przód lub tył. Kolejnym ważnym elementem są pedały, w szczególności wtedy kiedy używa się pedałów zatrzaskowych, oś pedałów powinna znajdować się na wysokości śródstopia. Jeżeli wszystko już jest ustawione to możemy jechać w maksymalnie efektywny sposób

Autor: Dariusz Guziak mida eXtreme
 

Komentarze  

 
0 #1 Marcin 2009-08-30 14:20
Ten artykuł jest bardzo

prosto i zrozumiale napisany, a przedewszystkim w 100% zgodny z prawdą. Mam juz niewielkie, ale

jednak jakies doswiadczenie w tej dziedzinie i wiem ze warto to przeczytac
Cytować
 

Dodaj komentarz

UWAGA! Prosimy w komentarzach nie dodawać zapytań o rezerwację pokoi.
Właściciele obiektów nie monitoruj na bieżąco Państwa wpisów.


Kod antysapmowy
Odśwież

niezbędnik
niezbednik
Pocztówki
Pocztówka z Krynicy z Twoim zdjęciem.
kącik narciarza
kącik narciarza
Reklama
reklama na www.krynica.net.pl
kanał video Kanał video na YouTube
Ekologia
Ekologia
Trzcianka

Zapraszamy do odwiedzania serwisu miasta Trzcianka w województwie wielkopolskim.

- Polityka prywatnościPliki cookiesReklamaRegulaminMateriały prasoweMapa stronyFirmyNoclegi w KrynicyTapety na telefonArchiwum artykułów -
© 2008 Portal miasta Krynica-Zdrój. Designed by E-Lime. Hosting HIMax .